Perstorp presenterar unik biodiesel för nordiskt klimat på Elmia Lastbil 2014

Susanne Eckersten
Produktchef
18 augusti 2014

Den 20-23 augusti anordnas Elmia Lastbil 2014 och Perstorp deltar för tredje gången. I år står Verdis Polaris™ Aura i fokus – en biodiesel som är tillverkad av råvaror som till 100 procent är av fossilfritt ursprung. Då produkten kan användas i de flesta dieseldrivna fordon och dessutom är fullt blandbar med diesel erbjuder den ett enkelt alternativ för aktörer inom transportnäringen som vill gå över till förnybara drivmedel och därmed bidra till ett mer hållbart klimat.

Perstorp är Skandinaviens ledande biodieselproducent med en av Europas mest moderna och effektiva RME-anläggningar, belägen i Stenungsund. Förutom att tillverka högkvalitativ biodiesel arbetar företaget med forskning och utveckling av bland annat standarder och mätmetoder. Dessutom har Perstorp ett stort engagemang i utvecklingen av politiska förutsättningar för en övergång till en fossilfri transportsektor, bland annat genom deltagande i Svebio och användarrådet för hållbarhetskriterier. Att delta på Elmia Lastbil som är en av de största mötesplatserna för åkeri- och transportbranschen är en självklarhet.

”För oss är Elmia Lastbil ett bra forum att möta kunder och intressenter på den alltmer växande transportmarknaden”, säger Susanne Eckersten, Product Manager BioFuels. ”Huvudfokus på mässan är att lyfta fram de två produkterna i vår biodieselfamilj som är tillverkade av skandinavisk rapsolja och specialanpassade för vårt nordiska klimat: Verdis Polaris™ Flora och Verdis Polaris™ Aura. Verdis Polaris™ Aura är en ny och vidareutvecklad produkt som också innehåller förnybar metanol. Vi använder oss av en speciell teknik vid framställningen som gör att våra produkter blir mycket rena och av hög kvalitet, vilket har uppmärksammats av ett flertal motortillverkare runt om i Europa. Vi är mycket glada över att se att de flesta numera ställer samma bränslerekommendationer.”

Genom att köra på Verdis Polaris™ istället för fossil diesel reducerar man utsläppen av koldioxid med mer än 60 %, vilket ligger väl i linje med allt striktare klimat- och miljömål i EU. Produkten är alltigenom hållbar eftersom den bryts ner snabbt i naturen och inte innehåller några giftiga ämnen.

”Verdis Polaris™ Aura är på grund av sitt fossilfria ursprung helt skattebefriad och ger den högsta driftsäkerheten hos fordon i nordiskt klimat. Dessutom är Verdis Polaris™ Aura det biodrivmedel som erbjuder marknadens högsta klimatnytta. Allt detta gör att vi hoppas att produkten ska vara ett intressant alternativ till aktörer inom transportsektorn och motortillverkare som tidigare ställt sig avvaktande till biobränslen”, säger Susanne Eckersten.

Vill du träffa representanter från Perstorp och få mer information om Verdis Polaris™-produkterna är du välkommen till monter D 01:19 på Elmia Lastbil 2014.

För mer information, vänligen kontakta Susanne Eckersten.